Tuesday, January 11, 2011

Ada Apa Dengan Cinta?

Hola-hola..

Bila baca tajuk entry nie, mesti ramai (especially yg pernah nengok) teringatkan filem nie dari Indonesia yg pernah meletop2 kat negara tu and Malaysia dalam tahun 2002 dulu.. Aku pun antara salah sorang peminat filem nie, berulang-ulang nengok sampaikan aku boleh hafal dialog and lagu2 yg ada dalam filem nie..

Google images lerr..
 Lagu yg femes dalam filem nie macam "Ku Bahagia", "Tentang Seseorang", "Ada Apa Dengan Cinta" (lagu yg sama tajuk dengan filem tu sendri) dan banyak lagi ar.. Tu yang semalam bila terdengar lagu "Ku Bahagia", terus terkenang balik filem nie..

Meh aku cite sket tentang filem nie.. Directed by Rudy Soedjarwo, filem remaja nie mengisahkan tentang Cinta (lakonan Dian Sastrowardoyo), pelajar di SMA yg femes dan chantek.. Diye berkawan rapat dengan 4 orang lagi teenage girl yg satu sekolah dengan diye; Alya (Ladya Cherill), Carmen (Adinia Wirasti), Maura (Titi Kamal) dan Milly (Sissy Priscillia). Kiranya diorang nie BFF sampai mati ar..hehe..




They really enjoy their teenage life, until Cinta berkenalan dengan sorang mamat yg pada aku time tu memang hensem abiz ar, Rangga (Nicholas Saputra).. Perkenalan dengan Rangga yg dingin, pendiam and suka bersendri nie tak bermula dengan baik, pasal Cinta rasa tercabar bcoz diye kalah dengan Rangga dalam pertandingan puisi.. But as usual ar, bak kata orang mula2 benci, lama2 sayang.. Same goes to them, lastly diorang fall in love with each other..

Dalam diorang bercinta, macam2 konflik yg datang.. Ex-boifren Cinta yg tak puas hati ajak geng2 diye untuk pukul Rangga kat sekolah dan baling botol kaca yg bersumbat dengan kain yg dinyalakan api kat rumah Rangga.. Selain dari tu, Cinta pulak mula menjauhkan diri drpd Rangga, pasal diye rasa bersalah tak ade untuk BFF diye, Alya waktu kawan diye tu depressed sampai try to commit suicide ..(haram hukumnya untuk orang Islam bunuh diri!)

Bila Rangga terpaksa pindah ke USA untuk ikut bapak diye yg bertukar keje ke sana, last minute barulah Cinta nie tersedar yg Rangga nie chenta mati diye.. So diye pun berkejar2 pegi airport dengan bantuan BFF2 diye seme, untuk jumpa Rangga.. Nak tak nak, Rangga nie terpaksa pegi jugak, tapi diye janji untuk kembali.. Sob sob sob... Aku nengok cite nie pun boley nangis.. Cengeng sungguh! :p

Ini bait2 puisi yg membuatkan Cinta kalah pada Rangga dalam pertandingan puisi tu..

kulari ke hutan kemudian teriakku
kulari ke pantai kemudian menyanyiku
sepi.. sepi,, sendiri, aku benci
aku ingin bingar, aku ingin di pasar
bosan aku dengan penat
dan enyah saja kau pekat
seperti berjelaga jika kusendiri
pecahkan saja gelasnya biar ramai!
biar mengaduh sampai gaduh
ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang di tembok keraton putih
kenapa tak goyangkan saja loncengnya
biar terdera..
atau aku harus lari ke hutan, belok ke pantai?

Aku pun tak paham sangat, tapi bila Cinta baca puisi nie dalam bentuk nyanyian, aku terus suke..hehe.. Tengok ar gambar2 yg aku cilok dari google untuk tatapan korang.. Kalau tak pernah nengok lagi filem nie, pegi ar kat youtube ke, beli cd ke, nk pinjam dari aku pun boleh, sila email.. :)



nie time kat airport before Rangga pegi USA, sempat pulak bercium molot..hehe
Dian yg chantek..hahaha


wajah hensem yg aku pernah terbayang2.. :p
 Daa....

2 comments:

love for life said...

ang penah tengok tak filem ADA APA DENGAN AKU?

mysara zaini said...

TAKDE APE DENGAN ANG! pasal tu aku x pernah nengok..hahahaha