Friday, November 12, 2010

RM3500?? Memperingati atau Mengambil Kesempatan??

Halu-halu....

Semalam niat suci murni aku yg sebenarnya terpaksa untuk masak dinner for my hubby and lil' bro tidak menjadi bila adik aku kata diye nk makan McDonald's.. Alhamdulillah..hehe.. Save sket energy aku yg kepenatan lepas buat bodo jea kat ofis sepanjang hari.. Order delivery, tak sampai sejam, tup tup hon motor da memekak depan umah aku, menandakan dinner da siap dimasak and ready untuk dimakan..

Sambil makan dinner yg bernilai RM33.60 tu (mahal sungguh, tapi nk buat camane da malas masak) aku and hubby pun duduk ar menengok Buletin Utama di TV3.. Sampai ar pada satu tajuk nie, "Syiling Memperingati P. Ramlee Dilancarkan".. Zaini yg mmg peminat P. Ramlee terus amik remote and kuatkan volume.. Sambil mencekik burger tu, aku bertambah tercekik bila dgr yg harga sekeping syiling emas mencecah RM3500! Mak oii..... mahal bebenor.. Ini bukan nk memperingati, ini nk amik kesempatan namanya!

Sebahagian daripada hasil jualan koleksi syiling itu akan disalurkan kepada tabung Karyawan dan Yayasan P. Ramlee. - dipetik dari mStar Online..

Ok, memang separuh dari koleksi hasil jualan diorang nk salurkan pada 2 pihak yg tertulis kat atas tu, tp masalahnya pada aku adalah isu amik kesempatan.. Mentang-mentang org tu da takde, suka-suka nk buat duit dari nama org tu.. Jual mahal nk mampos plak tu.. Logiknya, org-org yg mmg ada duit and tak tau mane da nk campak duit tu yg akan beli syiling yg merapu nie.. Ape diorg ingat makcik pakcik yg mmg peminat setia P. Ramlee dari zaman diye hidup sampai da lebih 37 tahun diye pergi nie akan spend sampai RM3500 nk beli syiling jea? Ape ar, nampak sgt take advantage.. 
Aku membebel-bebel nie bukan ar makna aku menentang apa pun bentuk atau cara untuk memperingati P. Ramlee, pasal aku semdri mmg sangat minat dgn filem-filem and lagu-lagu Allahyarham.. Tapi agak-agak ar, tak perlu ar nampak sgt nk amik kesempatan.. Banyak lagi cara lain kot! Antara contoh, dokumentari yg diarahkan director yg mmg aku pun salute, Datuk Paduka Shuhaimi Baba yg dtayangkan berulang kali kat channel History, Astro.. Bley meleleh air mata tao bila nengok dokumentari tu, sgt telus and ramai yg tak menyangka macam tu punya susah lagenda hiburan negara tu abiskan sisa-sisa hidup diye..

Banyak lagi ar contoh lain yg aku rasa bersesuaian and nampak lebih ikhlas untuk memperingati P. Ramlee, buat majlis tahlil macam selalu tu ke, bukan ar dengan jual syiling emas yg mahal ribu-ribu camtu.. Haishhhh.... tak patut tak patut!

Daaa....



No comments: